fredag 12. september 2008

Kategorisering på skolebibliotek

Siden jeg nå tross alt har fått min egen blogg, kan jeg jo bruke den til å lufte mine frustrasjoner når det gjelder kategorisering :)

Jeg har jobbet i kategoriserte skolebibliotek (vgs) i sju år og blir stadig mindre begeistret for kategorisering. På vår skole har vi ca 600 elever, ca 27.000 medier, 9 kategorier innen skjønnlitteratur og 29 kategorier innen faglitteratur.

På små bibliotek ser jeg at kategorisering kan være hensiktsmessig:
* Det blir enklere å finne fram uten å bruke katalogen
* Både elever og ansatte får fort oversikten over hva som finnes innenfor de enkelte fagene

Men på litt større bibliotek ser jeg etter hvert flere ulemper:
* Mange kategorier
* Vanskelig å finne fram
* Kaotisk inntrykk
* Plasskrevende
* Elever og ansatte trenger ikke å lære seg å bruke katalogen
* Bøker kan passe i flere kategorier, og hvis en da har vennet seg til å ikke bruke katalogen, finner en dem ikke
* Nye læreplaner og nye betegnelser gjør at kategorier må merkes om
* Våre elever (noen...) og ansatte (noen...) lærer seg kun å bruke sitt eget skolebibliotek, men det vil ha liten overføringsverdi når de kommer i andre bibliotek fordi de ikke bryr seg om Dewey nr på skolen - de vet hvilke hyller de skal lete i gjennom.

Jeg tror at hvis vi greier å lære elevene et system som brukes stort sett overalt ellers, så har vi gitt dem et fortrinn for videre studier, bibliotekbruk og informasjonsinnhenting. Eller??

1 kommentar:

Anita Steigre sa...

Spennende å høre at du blir mindre og mindre begeistra for kategorisering. Jeg syns det høres så fint og brukervennlig ut.

Har tenkt på at det sikkert er noen bøker som det er vanskelig å velge kategori til + hva med alle de gode bøkene som ikke har noen kategori...? Blir de huska på?

Kanskje det ideelle er å kategorisere noe, men å ikke ta helt av..?

F.eks blir jeg bittelittegranne frustrert når jeg skal leite etter biografier og de står spredd rundt på forkjsellige dewey-nr. Når jeg da har knota ned forskjellige nummer OG leita rundt på hyllene etter bøker, (i tillegg er sikkert noen garantert ipp) - ja, da er jeg ikke veldig deweytilhenger etterpå...

Mellomting?