fredag 5. desember 2008

Wiki

Etter en del prøving og feiling har jeg nå laget en wiki på Wikispaces. Det er kun våre to juryklasser i Ungdommens kritikerpris, norsklærerne deres, Guttorm og oss på biblioteket som kan se og redigere wikien. Grunnen til dette hemmelighetsskremmeriet er at elevene våre ikke skal vurdere bøkene offentlig før selve prisutdelingen. Når Ungdommens kritikerpris er delt ut 5. mars 2009 kan vi evt åpne wikien for alle.

Jeg prøvde ut fire forskjellige måter å lage wiki på, før jeg landet på Wikispaces. På Google Nettsteder foregikk alt på norsk og var veldig enkel å bruke - for oss over 18 år med Google konto.... Feide Wiki var i teorien ideell fordi elevene der kunne brukt samme innlogging som de bruker på det fylkeskommunale systemet. Men det var så innviklet å bruke at jeg gav opp. Pbwiki ble også litt for omstendelig for meg. Wikispaces er derimot veldig enkel og logisk å bruke! Jeg er blitt veldig fan av bruksanvisninger på film, der det forklares og klikkes samtidig. På Wikispaces så jeg fem tominutters introduksjonsfilmer først og dermed var jeg i gang!

4 kommentarer:

Lillian sa...

Når man i tillegg haker av for at man tilhører K-12 (grunnopllæring i skoleverket) slipper man all reklame på wikien :)

Lillian sa...

...eller grunnopplæring....som det også kalles...

Anita Steigre sa...

Wow! Jeg er mektig imponert, Lillian! Skal si du har satt deg inn i det, og - supert - med wikispaces hvor man slipper reklame for skoleelever. Flott tips til alle i skoleverket! Jeg gleder meg til å høre hvordan wikien funker i praksis med elevene :-)

Lillian sa...

Vel, jeg kan ikke si at elevene renner ned wikien...