mandag 1. desember 2008

Web 2.0 i praksis...

Nå er jeg i full gang med å anvende mine nyervervede 2.0 kunnskaper i det virkelige liv på jobb :) Planen var å lage et lukket nettsted for våre to juryklasser i Ungdommens kritikerpris, og jeg var lykkelig da jeg oppdaget Google Nettsteder fordi det var enkelt å bruke og på norsk. Etter å ha laget et rammeverk for nettstedet, og invitert Rose til å være samarbeidspartner, oppdaget vi at man måtte ha Google-konto for å kunne bruke Google Nettsteder. Guttorm kunne fortelle at man i tillegg også må være 18 år for å opprette Google-konto. Siden alle elevene i juryklassene har hotmail-konto og flere av dem i tillegg er under 18 år, er Google altså uaktuelt. Det vil si at jeg må krype til korset og bruke et engelsk verktøy...

5 kommentarer:

Marit sa...

Shit - altså! Alle skulle fått utlevert en gmailadresse når de ble født!! I samme sleng som man får personnummer, tenkte jeg....

Lillian sa...

Ja, ikke sant!! Utrolig upraktisk at barn på død og liv skal ha seg hotmailadresse med en gang de lærer å skrive. Kanskje vi skal starte en egen gruppe eller sone eller.... for dette??

Lillian sa...

Altså at personnummer og Google-konto følges ad...

Anita Steigre sa...

Hva med å bruke wiki? Det er veldig enkelt å opprette en og da kan man logge på med epost-adresse, uavhengig av hvilke konto man har :-) Du sender bare ut invitasjoner, eller - du kan også lage et brukernavn og passord som alle bruker (men da må alle skrive under hver gang de gjør endringer, ellers vet man ikke hvem som har skrevet hva..).
Jeg har brukt http://pbwiki.com/ med hell.. Noe for dere også?

Lillian sa...

Det var en wiki jeg tenkte på i utgangspunktet, og Google Nettsteder virket perfekt... Nå tester vi ut Feide wiki http://ow.feide.no. Der kan elevene bruke samme pålogging som de ellers bruker for å logge seg på det fylkeskommunale systemet. Jo færre brukernavn/passord jo bedre. Det blir lettere å bruke det også da. Men å lage den wikien var ikke lett, synes jeg. Skjønner ikke hvorfor det må være på engelsk når det er et norsk nettsted?? Men jeg har kanskje litt tungt for det? Guttorm ser på saken nå...