Et bibliotek med 2.0 tjenester vil kunne nås hele døgnet, det vil nå flere - uansett hvor i verden de er, og flere enn bibliotekarer vil kunne svare på spørsmål. Det blir lettere å kommunisere med mennesker som fysisk ikke bruker biblioteket, men som er vant til å kommunisere via chat. Vi vil også kunne nå folk som tror at de ikke har behov for bibliotektejenester, f.eks via grupper og soner på steder som Facebook og Origo. Kanskje vil det bli sånn at vi bibliotekarer i Norge (verden?) etter hvert er ansatt ved ett og samme bibliotek, og at alle som ønsker bibliotektjenester tar kontakt på ett og samme sted - på nett, selvsagt :)
For å få tid til nye 2.0 tjenester kan bl.a. samlingsutvikling nedprioriteres, kanskje også tradisjonell skranketjeneste. Brukerne bør kunne forvente at vi som bibliotekansatte har en meget høy grad av 2.0 kompetanse, ellers vil bibliotekbruken langsomt (?) dø ut med den "gammeldagse" brukeren. Vi må være framtidas kaospiloter! Kompetansehevingen kan gjerne foregå på den måten vi har brukt i dette kurset, kanskje med en samling eller to underveis ved lengre kurs.
1 kommentar:
Enig!
Legg inn en kommentar